Klopt het dat een houtkachel meer fijn stof uitstoot dan zes dieseltrucks?

Gisterenavond werd in het programma Factcheckers op één deze test uitgevoerd

Deze populistische vergelijking werd gecontroleerd op een even amateuristische wijze. Desalniettemin is de boodschap naar het grote publiek opnieuw een teken dat houtverbranding niet goed is voor het milieu,
hoewel biomassa het grootste deel van de hernieuwbare energie levert.

Herbekijk hier Factcheckers van 3 april

Hoe kunnen we hier als sector op reageren?

– De stelling die men nagaat is appelen met peren vergelijken.
De uitstoot van fijn stof tussen een houtkachel en een vrachtwagen is niet te vergelijken. Met de kachel genereren we warmte en met een vrachtwagen verplaatsen we een massa over een bepaalde afstand.
Alleen al die 2 verschillende functies zijn niet met elkaar te vergelijken, laat staan de uitstoot ervan.

– Met de vergelijking van fijn stof wordt er gekeken naar 1 specifiek element en niet naar het volledige plaatje.
Hout is hernieuwbaar terwijl diesel een fossiele brandstof is.

Het gebruik van de haard, de metingen en de conclusies:

De houthaarden die werden gemeten tijdens het programma zijn van goede kwaliteit en beantwoorden zeker aan de norm opgelegd volgens het KB. De reporters slagen er toch in om de richtlijnen beschreven in de handleiding van het toestel naast zich neer te leggen en de kachel te gebruiken als een soort kampvuur in plaats van als een hedendaagse en moderne kachel.

De haarden worden op de slechtst mogelijke wijze ontstoken en vervolgens is het een plezier om zoveel mogelijk hout, liefst nat, bij te vullen. Tijdens de slechtst mogelijke fase gaat de reporter met een compact toestel de rookgassen gaan meten. Zelfs zonder meettoestel kan je meteen zien dat de verbranding slecht is.

Het meten zelf gebeurt ook op een amateuristische wijze. Fabrikanten moeten investeren in complexe en dure toestellen terwijl de reporters op meest amateuristische wijze mogen tewerk gaan.

Britt, Jan en Thomas hebben eigenlijk met hun metingen aangetoond hoe je een houtkachel niet moet gebruiken.

– Het meten van de vrachtwagens was blijkbaar minder belangrijk: stationair draaiend en in onbelaste toestand werd de vrachtwagen gemeten. Alweer is overduidelijk dat de reporters er alles aan doen om hun stelling te rechtvaardigen.

Nochtans is reeds eerder aangetoond dat een vrachtwagen 2 keer meer vervuilend is dan een houtkachel:
Een uur rijden met een vrachtwagen is namelijk twee keer zo vervuilend als een uurtje stoken met een houtkachel.

Lees hier het volledige artikel

De reportage had beter gekund:

Britt, Jan en Thomas hadden beter hun energie gestoken in feiten die wel belang hebben zoals:

– Kunnen we de uitstoot en het rendement van een houtkachel verbeteren mits de handleiding te lezen?

– Wat is de invloed van de Zwitserse aanmaakmethode?

– Wat is de invloed van het vochtgehalte van het hout?

– Wat is de invloed van de luchtregeling?

– Wat kan een automatische gestuurd houtkachel extra opleveren qua uitstoot, rendement en comfort?

We zullen Britt, Jan en Thomas uitnodigen om samen met ons na te gaan welke feiten er nog kunnen gecheckt worden over houtkachels en zelfs pelletkachels. We kunnen het geheel helpen begeleiden en de reporters ook voorzien van professioneel materiaal zodat de test beter is uitgewerkt.